Express

feb 27, 2014   //   by Joakim   //   Blogg  //  No Comments

 

Jag var på Åby igår, trea och fyra med Beppe AM och Carbon Launcher. Men jag följde V86-Expresspremiären från både restaurangen och stallbacken. Förutom ett rörigt program och lite nybörjarmissar så flöt det på så pass bra att vi snart kan utvärdera om det är den här paketeringen spelarna vill ha. Rörigt program, ja; Vi var många som stod och bläddra fram och tillbaka för att få upp rätt sida. Tydligen är det något datatekniskt som hindrar att köra loppen i kronologisk ordning från 1-16 rakt av. Men det måste lösas. Är spelformerna inflätade, så måste programbladet följa det. Eller som jänkarna säger: keep it simple, stupid. Men det ska bli rätt spännande att se var vi landar i det här.

I morse deltog jag i en presskonferens på Scandinavian Horse Show angående ST’s nya antidopingprogram. Ett oerhört viktigt arbete som i många år varit missriktat från förbundets sida. Men nu är det en ny kapten på skutan och förhoppningsvis kommer Göran Åkerström kunna reparera det tappade förtroendet från såväl de aktiva som de praktiserande veterinärerna ute i sporten. Känns bra.

Jag hörde att Halmstadtravet skulle sluta köra med vinklad vinge. Detta är en grej som jag kan bli frustrerad på. Dock är det tydligen en icke-fråga hos många kollegor. Det orättvisa startsystemet, alltså. Ingen annan sport hade accepterat att starten missgynnade några, det är uteslutet. Men när startbilen började användas för 60 år sedan var loppen så ojämna att startmomentet spelade mycket mindre roll än idag. Om vi går tillbaka till uttrycket: ”keep it simple, stupid” så ska vingen vinklas så mycket att spår 8 blir det första spår som väljs i Sprintermästarfinalen, Derbyt, E3 etc, etc. Då kan man ev vinkla tillbaka en halvmeter. Därefter är starten rättvis. Och jag ljög när jag sade att för många aktiva är detta en ickefråga; läser man de uppgivna tipskommentarerna inför varje veckas V75 så är det naturligtvis ett stort problem. Onödigt dessutom. Argumentet att det är jobbigt att backa en het pålle från ett vinklat åttondespår är faktiskt ovidkommande. Först och främst ska det vara så rättvist som det bara går.

För ett par veckor sedan var jag i Odense och såg hästshowen Apassionata. En underhållning i världsklass där skickliga domptörer visar hur mycket man egentligen kan lära en häst. Men det var  inte hästshowen som slog mig mest. Utan ljusshowen. Hur de enkelt med grön ”laserpekare” gjorde spår i sågspånet. Spår som lika enkelt skull kunna användas på travbanor vid voltstart. Jag ser framför mig hur startspåren tänds upp som löparbanor inför varje voltstart. Med  upplysta spår där varje voltledare har markeringar att hålla sig inom så skulle voltningen bli standardiserad och massvis med omstarter skulle undvikas. Lägg till en inprogrammerad pacemaker i rött sken i banan, en farthållare helt enkelt, som  ger voltledaren ett stöd med tempot i voltningen. Alla banor har ju olika banbredd och kräver olika volttempo från voltledaren. Med ett sådant system skulle utländska kuskar, nybörjare och gästkuskar i allmänhet få en vettigare chans att volta rätt. Mitt tips är att 80 % av alla omstarter skulle förebyggas. Då kan man till och med köra voltstartslopp på V86-Express..

Leave a comment